RBR Ime Riječ Broj Graf
1

Podržavate li odluku Predsjednice da se konstituirajuća sjednica Sabora održi 10 dana prije ustavnog roka i dok se ne zna tko će biti mandatar?

većinom se protivim
3.5
2

Koliko stoje kritike na račun Predsjednice da se ranijim sazivanjem konstituirajuće sjednice Sabora miješa u proces fomiranja vlasti?

umjereno - 50%
4.9
3

Hoće li ranije sazivanje konstituirajuće sjednice sabora ubrzati proces pregovora o formiranju vlasti?

možda - 50%
4.9
4

Hoće li Sabor u četvrtak biti konstituiran?

prije ne nego da - 35%
4.1
RBR Ime Riječ Broj Graf
5

Tko će formirati novu vladu?

6

HDZ će formirati novu vladu?

možda - 50%
4.8
7

SDP će formirati novu vladu?

prije ne nego da - 35%
3.8
8

MOST će formirati novu vladu?

možda - 50%
5.0
9

Nitko neće moći formirati vladu, ići ćemo na nove izbore?

možda - 50%
4.5
RBR Ime Riječ Broj Graf
10

Ocijenite sposobnost i kvalitetu političara

11

Kolinda Grabar Kitarović - političar

sposoban samostalno upravljati ministarstvom
5.1
12

Zoran Milanović - političar

sposoban samostalno upravljati ministarstvom
5.4
13

Tomislav Karamarko - političar

sposoban samostalno upravljati ministarstvom
4.6
14

Božo Petrov - političar

sposoban samostalno upravljati ministarstvom
4.8
15

Drago Prgomet - političar

sposoban upravljati županijom
4.4
16

Milan Bandić - političar

sposoban upravljati županijom
3.8
17

Radimir Čačić - političar

sposoban upravljati županijom
4.1
18

Ivan Vilibor Sinčić - političar

sposoban glasovati o zakonima u Saboru
2.7
19

Mirela Holy - političar

sposoban glasovati o zakonima u Saboru
3.1
20

Ruža Tomašić - političar

sposoban glasovati o zakonima u Saboru
3.1
21

Željka Markić - političar

sposoban glasovati o zakonima u Saboru
3.4
22

Marijana Puljak - političar

sposoban upravljati županijom
3.7
RBR Ime Riječ Broj Graf
23

Ocijenite sposobnost i kvalitetu stranaka

24

HDZ - stranka

sposobni voditi ministarstvo
5.1
25

SDP - stranka

sposobni voditi ministarstvo
5.4
26

MOST - stranka

sposobni voditi županiju
3.8
27

Živi zid - stranka

sposobni voditi lokalnu zajednicu
1.8
28

Milan Bandić - 365 stranka rada i solidarnosti - stranka

sposobni sudjelovati u radu Sabora
2.8
29

Narodna stranka - reformisti - stranka

sposobni voditi županiju
4.0
30

ORaH - stranka

sposobni sudjelovati u radu Sabora
3.5
31

U ime obitelji - projekt domovina - stranka

sposobni voditi županiju
3.5
32

Hrvatska konzervativna stranka - stranka

sposobni sudjelovati u radu Sabora
2.8
33

Pametno - stranka

sposobni sudjelovati u radu Sabora
3.3

Analiza

Damin gambit je poznato šahovsko otvaranje u kojem bijeli već u drugom potezu žrtvuje jednog pješaka kako bi bijela dama (kraljica) zadominirala šahovskom pločom i, u konačnici, porazila crnog. A baš je ova šahovska priča odlična prispodoba za odluku predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović da prvo zasjedanje Sabora bude "već" 3. prosinca na iznenađenje gotovo svih (trenutno) bitnih političkih aktera i cjelokupne hrvatske javnosti koji su zbog "pregovora" u tijeku očekivali razvlačenje do krajnjeg zakonskog roka (13. prosinca, pr. B.T.).

Iako je sazivanje Sabora na prvo zasjedanje njena obveza po Članku 98. Ustava Republike Hrvatske i iako je sve odradila u zakonskom roku propisano Člankom 74., odnosno najkasnije 20 dana nakon provedenih izbora, Predsjednica je sigurno bila svjesna burnih reakcija koje će uslijediti nakon ove odluke jer je već u objavi odluke poslala poruku budućim kritičarima, "Nema potrebe za odugovlačenjem".

"Žrtva pješaka" iz šahovske prispodobe nije žrtva neke konkretne osobe kako biste mogli pomisliti. Ne, Kolinda Grabar-Kitarović je "žrtvovala" dio svog mira još jednim izlaganjem sebe dežurnim kritičarima; naravno bez božopetrovskog eksplicitnog, teoretskog mantranja o altruizmu, žrtvi i moralu političara; samo u cilju pokretanja Hrvatske, odnosno prekida političke agonije kojoj svjedočimo, a koja će biti obrađena u ovom članku. Jer ta "žrtva" je njen posao, koji je željela i koji, po svemu sudeći, obavlja odlično, na potpuno isti način na koji se "žrtvuje" i škverski zavarivač u skučenoj štivi ili psihijatar na grupnoj psihoterapiji.

I doista je za Predsjednicu samo "žrtva pješaka" i ništa više odslušati, na primjer, u HRTovoj emisiji Otvoreno pristrano neargumentiranu izjavu političkog analitičara profesora Ivana Šibera kako je njena odluka "iracionalna, jer čemu sazivanje Sabora prije imenovanja mandatara", ili ne samo pristranu, nego i skandalozno amatersku primjedbu profesora Ivana Rimca, "Ne razumijem zašto Predsjednica potiče da se stvari riješe što prije... Pozivanje da to treba napraviti brzo, da treba napraviti mimo procedura, mislim da nije demokratski." Mimo procedura? Nedemokratski!? Pješak je nekad prejaka šahovska figura za prispodobu o hrvatskoj političkoj sceni...

Hajdemo sada vidjeti drugu stranu, hajdemo vidjeti tko ili što je sve uzrok te političke agonije, protiv čega ili koga se bori Predsjednica... tko je, u stvari, crni.

MOST nezavisnih lista

Dobro je da se Hrvatskoj dogodio MOST. On je simptom bolesti hrvatske politike, društva ako hoćete... nešto poput kašlja koji liječnike nakon duge pacijentove opće slabosti upućuje da je problem, ipak, s plućima. A glavne bolesti naše političkog sustava, koje je MOST nedvojbeno pokazao, su:
• Nezadovoljstvo dobrog dijela birača duopolom HDZ-SDP (točno 32% hrvatskih birača na ovim izborima nije glasalo za jednu od dvije najjače koalicije),
• Najznačajniji uzroci nezadovoljstva prema HDZu i SDPu su nesposobnost, loše pravosuđe – neadekvatno istraživana i sankcionirana korupcija, podobnost ispred sposobnosti... ali vjerojatno je puno značajniji dojam u javnosti o takvim obilježjima koji je multipliciran dugogodišnjom, sad je razvidno i suicidnom, negativnom, prljavom kampanjom baš glavnih aktera s neprestanim prozivanjem, optuživanjem i polarizacijom,
• Hrvati nemaju, ili ne znaju aktivirati, demokratske mehanizme za rješavanje ovih problema do te mjere da su spremni devetnaest mandata ponuditi opciji čiji je program, gotovo isključivo, samo izuzetno jasno artikulirana kritika iracionalnoga ponašanja duopola.

Međutim, i sâme MOSTovce je iznenadila izuzetno jaka postizborna pozicija. Po svemu sudeći svojim "programom" su planirali osvojiti nešto manje saborskih mandata i nastaviti s isticanjem diverzifikacije naredne četiri godine nadajući se i dalje stabilnim suicidnim politikama Zorana Milanovića i Tomislava Karamarka te, konačno, dobiti na vremenu za stvaranje programa treće opcije koja bi privukla birače, uslijed prljavih kampanja duopola, napuštenog centra.

Njihov iznenađujuće dobar rezultat spojen s antipolitičkom predizbornom platformom kako ih ne zanimaju fotelje, a na kojoj su, zatvorimo krug, i ostvarili rezultat, im je sad teret jer ih dovodi u nemoguću situaciju da se logičnim priklanjanjem jednoj strani i preuzimanjem dijela odgovornosti u izvršnoj vlasti (za koju su apsolutno nespremni) "utope" u hrvatsko političko sivilo te, posljedično gubljenjem kredibiliteta, brzo nestanu s političke scene. Zbog toga svjedočimo osipanju MOSTa; najprije ga napuštaju politički pragmatici; a dugotrajni "pregovori" s HDZom i SDPom su vjerojatno samo kupovanje vremena za procjenu manje štete – koalicija ili novi izbori. Po zadnjim izjavama čelnika MOSTa i daljnjem inzistiranju na, dopustite nediplomatski stav, u ovom trenutku suludoj ideji o "reformskoj vladi" te novom jačanju predizborne retorike, novi izbori su sve izglednija opcija. Naravno, samo u slučaju da ostanu jedinstveni.

Predsjednica je ovo vjerojatno vrlo slično sagledala i ubrzala prekid agonije. MOST je simptom, kašalj... novim izborima će se htjeti pretvoriti u antibiotik. Malo je država na svijetu u kojima bi im to uspjelo; poglavito ako uzmemo u obzir često ponavljanje o pritisku medija, vjerojatno "neargumentiranom" poput ovog članka; međutim, ne treba podcijeniti nezadovoljstvo Hrvata HDZom i SDPom koje je dodatno pojačano idućim šahovskim figurama crnog.

Nemoć SDPa i HDZa

Najvažnija stvar koju je MOST napravio u nekoliko tjedana pregovora je dobra procjena reakcije SDPa i HDZa na njihove ucjene, pardon "pregovore". Sramotno je bilo gledati ovo dodvoravanje "jakih stranaka" koje su desetljećima vodile našu državu najobičnijoj skupini hipokrita (kako drugačije nazvati nekoga tko se bavi politikom, po definiciji "umijećem upravljanja državom ili drugom političkom zajednicom", a koji ne želi upravljati, pardon "želi" ali pod trenutno nemogućim uvjetima).

Kako se ne bih ponavljao, evo citata iz članka Gospodo (drugovi?) iz MOSTa – DOSTA! od 11. studenog koji kritizira ponašanje Karamarka i Milanovića, "Nadalje, izostanak ovakvog obraćanja javnosti, opet jedan veliki nažalost, pokazuje nedostatak odlučnosti liderâ najjačih hrvatskih stranaka za vođenje države. Jer, dozvolite, ako nemaš političku snagu staviti na mjesto 'stranku', odnosno točno je reći izrazito heterogenu skupinu (pre)ambicioznih političara, koja je došla u poziciju za ucjenjivanje 'glasom protiv', onda je upitno imaš li kredibilitet za vođenje države."

U politici, kao i u životu, treba znati kada reći "dosta!" Preveliko slaganje s MOSTovcima čiji je "program" stabilan kao zvrk, otprilike su i mijene "programa" stabilne koliko i trajanje vrtnje prosječnog zvrka, u slučaju novih izbora bi moglo MOST transformirati u antibiotik. Iako bi tek tada osjetio svu prljavštinu medija i stoga je vrlo teško predvidjeti rezultate, kao i što se to uopće mijenja ako dobiju, kako najavljuju, trideset i pet mandata.

Zastupnici nacionalnih manjina

Postizbornim svrstavanjem na stranu koalicije Hrvatska raste dok pregovori najvažnijih aktera još traju, šestoro, od osam, povlaštenih zastupnika nacionalnih manjina je napravilo presedan na hrvatskoj političkoj sceni. Njihova odluka otvara više pitanja:
• Koliko je moralno vođenje proaktivne politike s povlaštenim mandatima, za koje su dobili više od tri puta manju potporu od prosječnog "normalnog" zastupničkog mandata?
• Koliko će u slučaju odabira gubitničke strane, odnosno u oporbi ispuniti svoju Ustavom zamišljenu zadaću unaprjeđivanja međuetničke ravnopravnosti?
• Koliko će u slučaju odabira pobjedničke strane, doprinijeti eskalaciji međuetničke netrpeljivosti zbog moralne (nikako pravne) zlouporabe povlaštenih mandata?
• Ima li MOST zbog toga, ako bi ostao jedinstven i o tome doista razmišljao, ikakvu podršku vlastitih birača i većine hrvatske javnosti za priklanjanje koaliciji Hrvatska raste?

Ne treba zanemariti ni činjenicu kako je zastupnik srpske nacionalne manjine Mirko Rašković, koji se nije priklonio nikome, prijavio medijima ozbiljne prijetnje.

Epilog

Ako, u skladu sa šahovskom prispodobom, MOST zamislimo kao crnu kraljicu, najjaču figuru jer je konsenzusom promoviran na tu poziciju poltronskim odnosom jakih figura s lijeve SDPovske i desne HDZovske strane, ako manjince zamislimo kao crne pješake, ostaje nam još nedefinirano tko je skriveni crni kralj, mozak cijele ove operacije. Nama da, ali Predsjednici, bijeloj kraljici, sigurno ne.

Bijeli kralj kojeg ona štiti je Hrvatska, a daminim gambitom želi što prije riješiti pat poziciju koja nam se nameće. Njene, očekivane, bijele figure su HDZovci. Većinom i jesu osim, nažalost, Tomislava Karamarka koji se zbog neznanja ili iz nama nepoznatog razloga opire prelasku na bijelu stranu beskičmenjačkom odnosom prema MOSTu iako ima idealnu poziciju predizborno najavljenih rezova i reformi. Beskičmenjaštvo smo očekivali, i dobili, od Zorana Milanovića koji u odnosu na predizbornu kampanju prihvaća dijametralno suprotne reformske prijedloge.

Karamarko je samo politički pragmatičan, reći ćete. Predsjednica je svojom odlukom o datumu prvog zasjedanja Hrvatskog sabora to jasno ocijenila drugačije – kukavičlukom. Sačekajmo zato Božićni esej o razvoju stranke Davora Ive Stiera...

Interakcija

 
UČINIO -> 271 9 - 534
PRIMIO <- 601 100 106 1,680

Dostignuća

Vingd 542.00
Bodovi 119.1
Analize 110 542.00
Ankete 20

Ocjene (5)


Respektira (4): siouxica, Kokach, IDujas, Gospon_Fulir


Ne slaže se (1): mihael


Komentari (8)


vladi (drvenom šporetu). Mislim da je MOST svjestan greške učinjene pri obećavanju drvenog šporeta , stoga sad odugovlači s pregovaračkim procesom tražeći trenutak u kojem će za neuspjeh projekta optužiti ostale sudionike 'pregovaračkog' procesa. IDujas 0 0 0


Predsjednica se ponaša ishitreno, bez promišljanja. U svemu je do sada napravila više loših poteza, a u odnosu na izbore je otišla predaleko u odnosu na poziciju koju bi trebala imati - posve pokušava držati jednu jedinu stranu. mihael 0 0 2


Rekao bih ipak da je rano zasjedanje Sabora odluka koja tjera vodu na mlin prijevremenim izborima. Ukoliko se ranije pokaže da od okupljanja svih triju najjačih frakcija u jednoj Vladi nije realna ideja, prije će se ići na nove izbore. Karamarku DPandek 0 0 0


nikako ne odgovara situacija da se formira Vlada bez njega kao mandatara. U HDZ-u su već u niskom startu da ga politički "raskomadaju" tako da jsu njemu osobno i najpovoljnija opcija novi izbori. Stoga je i ovo požurivanje u skladu s tim. DPandek 0 0 0


Predsjednica je - sada je, nakon propalog konstituiranje, jasno - pogriješila. Zašto je žurila, možda ni sama ne zna. Parcijalni interesi nisu dobro rješenje za one koji bi trebali voditi računa o cjelini. mihael 0 0 0

Analiza

Damin gambit je poznato šahovsko otvaranje u kojem bijeli već u drugom potezu žrtvuje jednog pješaka kako bi bijela dama (kraljica) zadominirala šahovskom pločom i, u konačnici, porazila crnog. A baš je ova šahovska priča odlična prispodoba za odluku predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović da prvo zasjedanje Sabora bude "već" 3. prosinca na iznenađenje gotovo svih (trenutno) bitnih političkih aktera i cjelokupne hrvatske javnosti koji su zbog "pregovora" u tijeku očekivali razvlačenje do krajnjeg zakonskog roka (13. prosinca, pr. B.T.). Iako je sazivanje Sabora na prvo zasjedanje njena obveza po Članku 98. Ustava Republike Hrvatske i iako je sve odradila u zakonskom ... više >

  • 4
  • 0
  • 1
  • 8

Analiza

Anketa o podršci odluci Predsjednice da se konstituirajuća sjednica Sabora održi prije roka i prije određivanja mandatara je pokazala da se većina protivi tome (3.4), pri čemu su ocjene anketiranih više reputacije strože. Ocjene kritike da se predsjednica tom odlukom miješa u proces formiranja vlasti su bile umjerene (5.4), pri čemu su ocjene onih s višom reputacijom također strože. S druge strane očekivanje da će ranije sazivanje sabora ubrzati pregovore su: možda (5.1), dakle s dosta opreza, moglo bi se reći čak i s pesimizmom. 

Istina je da je dosadašnja rutina formiranja vlasti išla drugačijim redoslijedom. Određeni mandatar je dogovarao s koalicijskim partnerima tko će od njih obnašati dužnosti u Vladi i Saboru, bolje rečeno "trgovao" je sa strankama i s taštinama njihovih čelnika. No, sada je zapuhao svježi vjetar donoseći promjene u pristupu dužnosti zastupnika. To osvježenje možemo zahvaliti Mostu, skupini čiji glavni motiv je spas gospodarstva i sprečavanje bankrota države. U Mostu su shvatili da je "trgovina" (možda su navodnici nepotrebni) položajima jedan od generatora teškog stanja u gospodarstvu. Krenuli su s mišlju "najprije posao, a onda zadovoljstvo", tj. najprije dogovoriti sudjelovanje u akciji spašavanja "utopljenika", a tek onda slijedi raspodjela funkcija, uz inzistiranje na sposobnosti i stručnosti. To je naišlo na otpore i (do sada bezuspješne) pokušaje povratka na staru rutinu. Pritom su korištene beskrupulozne poznate metode. Most je malo okrhnut (ostalo je 15 od 19 zastupnika), ali je opstao. Međutim, našao se u škripcu, jer nije dovršio posao formiranja vlasti na novim temeljima, a rokovi su skraćeni. To zahtijeva ubrzavanje procesa dogovaranja i odlučivanja, što neće ići lako. 

Tko prati medijsku scenu, vidi svakodnevne negativne komentare, lažne uzbune, klevete i falsifikate usmjerene protiv Mosta. To je uzelo velikog maha i stvorilo dodatni pritisak na Most. Koliko on još može izdržati? Može li uopće uspjeti formirati stručnu vladu sa stabilnom većinom? Odgovor na ovo pitanje ne ovisi samo o Mostu, već i o spremnosti potencijalnih partnera (HDZ, SDP) na suradnju i sudjelovanje u zajedničkom "projektu". Taj odgovor je naizgled potvrdan (95 ili čak 99%), ali ne treba biti naivan, njihovo pristajanje je deklarativno i još nije pouzdano. 

Ako inicijativa Mosta urodi plodom i uspješnim formiranjem stručne vlade, ostaje pitanje njene stabilnosti, jer će zavisiti o stupnju konsenzusa svih partnera o čijoj podršci ovisi.   

S obzirom na pat-poziciju odnosa broja mandata dviju najjačih lista (HDZ-a i SDP-a) mogućnost ponavljanja izbora ima značajnu vjerojatnost. Visoka cijena toga (osim 40 do 50 milijuna kuna) je i produljenje interregnuma za nekoliko mjeseci. Stoga je opravdano sve nužne procedure skratiti koliko je to moguće. 

Predsjednica je u ovoj situaciji tražila optimalno rješenje, uz obvezno poštivanje Ustava. Mogla je dati mandat relativnom pobjedniku i najvjerojatnije izgubiti 30 dana. Za to vrijeme bi Most bio izložen pokušajima "potkopavanja", a njegovo bi razbijanje izazvalo još veću polarizaciju i društvene konflikte. Ako bi zatim drugi aspirant za mandatara dobio 30 dana, javljali bi se isti problemi, čak možda u drastičnijem obliku. Na kraju, nije isključeno ponavljanje izbora. Puno vremena (5 do 6 mjeseci) bi bilo izgubljeno. 

Predsjednica je sve okolnosti analizirala i odlučila se da svojom inicijativom ubrza formiranje vlasti, ne prekoračujući time svoja ovlaštenja. Nije odredila mandatara, jer ni relativni pobjednik nema dovoljnu podršku. Uvidjela je da Most, ako uspije, može dati brzo rješenje. Iako je Mostu skratila rokove, skratila mu je i period izloženosti bočnim udarima i drugim pritiscima (prvenstveno dijela medija). Tu izloženost nikako ne bi trebalo potcjenjivati, jer je u takvim okolnostima izuzetno teško funkcionirati i kvalitetno odlučivati. Srećom je dr Petrov čvrsta karaktera i psihički izuzetno stabilan. 

2

Posh10

Interakcija

 
UČINIO -> - - - 1
PRIMIO <- 8 - - 4

Dostignuća

Vingd 6.00
Bodovi 49.7
Analize 1 6.00
Ankete 1

Ocjene (8)


Komentari (4)


dobrodošao na barometar, super da si se uključio:) respekt za prvi tekst u kojem mi je višak jedino prvi pasus, drugi put je bolje odmah krenuti na stvar. u svakom slučaju, sa velikim zanimanjem čekam drugi tekst:) siouxica 0 0 0


Dobrodosao. Super prva analiza. Bila bi jos bolja da si se fokusirao na jednu tezu koju izneses kroz naslov i otvaranje, a onda poslije argumentiras kroz ostatak teksta. sthagon 0 0 0


Promjene koje traži Most u Hrvatskoj zahtijevaju dugo vrijeme. 25 godina nas vode stramputicama i mjesec prije ili poslje uopće nije upitan. Bez Vlade sasvim dobro funkcioniramo i sigurno će nas puno manje zadužiti nego se izgubi na nove izbore. mihael 0 0 0


Hvala na dobrodošlici. Vidim da sam došao u dobro društvo. Želja za uljudnom komunikacijom, radoznalost, respekt prema mudrim promišljanjima i utemeljenosti na argumentima, očekivanje plodne razmjene ideja - to je ono što me privuklo barometru. Posh10 0 0 0

Analiza

Anketa o podršci odluci Predsjednice da se konstituirajuća sjednica Sabora održi prije roka i prije određivanja mandatara je pokazala da se većina protivi tome (3.4), pri čemu su ocjene anketiranih više reputacije strože. Ocjene kritike da se predsjednica tom odlukom miješa u proces formiranja vlasti su bile umjerene (5.4), pri čemu su ocjene onih s višom reputacijom također strože. S druge strane očekivanje da će ranije sazivanje sabora ubrzati pregovore su: možda (5.1), dakle s dosta opreza, moglo bi se reći čak i s pesimizmom. Istina je da je dosadašnja rutina formiranja vlasti išla drugačijim redoslijedom. Određeni mandatar je dogovarao ... više >

2

Posh10

  • 8
  • 0
  • 0
  • 4

Analiza

Advent u postizbornom ruhu - u očekivanju raspleta.

01.12.2015. 13:43, Zašto je Predsjednica požurila s konstituiranjem Sabora? Hoće li tako ubrzati pregovore?

Nije dugo trajalo.

Već nakon prvih konzultacija održanih u četvrtak u Predsjedničkim dvorima, stvari su se počele odmatati u dobro poznatom smjeru. Kao da je sveprisutni Milan Bandić u subotu, paljenjem prve adventske svijeće na Manduševcu, označio odbrojavanje do konačnog raspleta, cijeli proces se strelovito strmoglavio nazad u dobro poznati politički glib.

Jer, ako Vam je slučajno promaklo, ovoga vikenda smo ušli u završnu fazu i početak raspleta najzanimljivije postizborne trakavice otkada je Republika Hrvatska postala samostalna država. Nekoliko se ključnih stvari dogodilo.

Prvo, tokom konzultacija kod Predsjednice u četvrtak, dogodio se politički skandal bez presedana u našoj političkoj povijesti - novoizabrani saborski zastupnik, k tome još iz nacionalne manjine, javno se požalio da je izložen fizičkim prijetnjama sa svrhom prisile da da svoj glas jednoj političkoj opciji. Neću ulaziti u to tko je, zašto je i da li je uopće, prijetio dotičnom zastupniku. Ono što zabrinjava, jest da je ta informacija izazvala mlaku reakciju u javnosti (ako tu ne brojimo sivozelenu boju kamenog lica Milorada Pupovca i jarkocrvenu boju zajapurenog lica Zorana Milanovića), a još više, izostanak reakcije državnih institucija. Ova informacija, bila istinita ili ne, zahtjeva trenutnu i temeljitu istragu DORH-a - dotičnog gospodina smjesta pozvati na informativni razgovor, zajamčiti mu sigurnost i tražiti da otkrije detalje o navodnom pritisku i fizičkim prijetnjama -  tko, kada, kako mu je prijetio i što je točno od njega traženo.

Ukoliko se optužbe pokažu točnima, akteri bi trebali po kratkom postupku zaraditi istražni pritvor i optužnicu pred sudom. Članak 138 Kaznenog zakona RH kaže "Tko drugoga silom ili ozbiljnom prijetnjom prisili da što učini, ili ne učini ili trpi, kaznit će se kaznom zatvora do 3 godine". Isti članak navodi i da se to kazneno djelo progoni po službenoj dužnosti, ako je počinjeno prema "odgovornoj osobi u obavljanju javne ovlasti", što izabrani saborski zastupnik svakako jest. Gospodin Željko Sabo je osuđen za puno benigniju rabotu, jer je novcem pokušao "kupiti" zastupnicu suparničkog tabora, dakle za mito i političku korupciju. Ovdje se, navodno, radi o fizičkoj prijetnji "skidanjem glave", za što postoje malo ozbiljnije kategorije u Kaznenom zakonu. U svakom slučaju, navedena “epizoda” samo je dodatno osnažila spoznaju o potrebi “čišćenja” koje zagovara MOST.

Drugo, Zoran Milanović je izgubio živce. Težak udarac njegovog samouvjerenosti bio je neplanirani gubitak "potpisa podrške" čiji je broj u manje od 24 sata, sa brojke 70 pao na 68, pa na 67, da bi pri samom ulasku u Predsjedničke dvore najednom shvatio da ih ima samo 66. To je bilo dovoljno da se Milanović totalno pogubi i da odigra bahatu i nepotrebnu, čak i bezobraznu predstavu sa otvorenim iskazivanjem prijezira prema Predsjednici Republike. Kao da mu to nije bilo dovoljno, u petak je javno objavio "velikodušnu ponudu" Boži Petrovu za fotelju predsjednika Sabora. Nakon gafa sa Prgometom, ovim potezom se Milanović potvrdio kao politički nepismenjak, koji se ne snalazi u situaciji kojoj očito nije dorastao. Infantilan potez, ponuda sročena na podcjenjujući način, objavljena u medijima (!), nuđenje neizvršne, počasne funkcije čovjeku koji si je zadao misiju provođenja reformi, potez je za anale političke gluposti. Napravio je ogromnu uslugu suparničkom taboru, a Boži Petrovu dignuo lopticu na "smatch", koji je potonji vješto iskoristio odmjerenim i dosljednim odgovorom. Petrov vs. Milanović 2:0.

Treće, Predsjednica je odlučila malo "pogurati" stvari i sazvala je konstituirajuću sjednicu  Sabora za čevrtak, 3.12. Opće tumačenje, jest da Predsjednica želi izvršiti pritisak na aktere u pregovorima kako bi se što prije našlo rješenje i formirala vlada. No, pregovori o sastavljanju vlade ne moraju nužno ovisiti o tome, osim u svjetlu Milanovićeve "trgovine" foteljom predsjednika Sabora, kojeg je nužno izabrati da bi se Sabor konstituirao. No, do daljnjeg Saborom može predsjedati Josip Leko, koji po poslovniku obnaša tu funkciju do izbora novog predsjednika. Jedina konotacija "pritiska" koji ta sjednica može nositi jest nezgodna pozicija Zorana Milanovića, i ostalih članova izvršne vlasti koji su, osim što su članovi "tehničke" vlade, također i zastupnici u novom sazivu Sabora. Mislim da se oni do saziva te sjednice moraju odlučiti - da li će tamo sjediti kao zastupnici ili će ostati u funkciji članova tehničke vlade i na sjednicu poslati zamjenike sa svojih izbornih lista. Što to znači za njihov budući status zastupnika, ukoliko ne ostanu u izvršnoj vlasti, vrijedilo bi detaljnije istražiti.

Osobno, mislim da je dobro da se Sabor što prije konstituira. Sabor po Ustavu ima jako puno ovlasti, i može djelomično premostiti razdoblje do formiranja vlade. Po članku 81. Ustava, Hrvatski Sabor (medju ostalim): "donosi zakone, donosi državni proračun, odlučuje o ratu i miru, ostvaruje građanski nadzor nad oružanim snagama i službama sigurnosti Republike Hrvatske, raspisuje referendum, obavlja izbore, imenovanja i razrješenja, nadzire rad Vlade Republike Hrvatske i drugih nositelja javnih dužnosti odgovornih Hrvatskom saboru...". Po članku 85. pak, "Pravo predlagati zakone ima svaki zastupnik, klubovi zastupnika i radna tijela Hrvatskoga sabora te Vlada Republike Hrvatske". Tako bi se procesu formiranja vlade dalo dodatno vrijeme za kvalitetni dovršetak pregovora.

Četvrto, dogodio se tzv. "veliki raskol" u MOST-u. Već prije otpisanom političkom avanturisti Dragi Prgometu, pridružile su se 2 zastupnice HRID-i, vjerojatno iz osjećaja lojalnosti i osobnog integriteta, jer su kao članice udruge HRID i ušle u MOST. Mediji su, naravno, to jedva dočekali kao krunski dokaz definitivnog "raspada" MOST-a. No, cijeli taj "dramatični" raskol, sveo se na pomirljivu i korektnu ponudu Bože Petrova "odbjeglim" ovčicama da se do četvrtka i prve sjednice Sabora, izjasne žele li pripadati klubu zastupnika MOST-a ili ne. I to je sve. Vrlo korektno i legitimno, rekao bih. Čak ni ne traže da im “vrate mandat” poput nekih drugih čelnika stranaka u sličnim situacijama.

Peto, konačno se “razotkrio” i Stipe Petrina. Iz "solidarnosti" sa zastupnicama HRID-i, odlučio je ne priključiti se klubu zastupnika MOST-a. "Dobar izgovor zlata vrijedi" kaže narodna poslovica. Budimo realni, pozivanje na nepostojanje akata i procedura kojima bi se netko isključio iz MOSTa, ili mu se uskratilo pravo glasa, je u najmanju ruku smiješno. Ako statutom MOST-a nisu definirane takve stvari, onda se valjda odlučuje na najdemokratskiji mogući način - većinom. Ako MOST ima 19 izabranih zastupnika, ako njih 15 odluči da žele osnovati klub koji će imati zajednički nastup i to potpišu, imaju potpuno pravo izglasati da se preostalo četvero zastupnika, koji taj klub ne podržavaju, isključe iz rada tog kluba. To je demokratski. Prozivati Božu Petrova za autokraciju i nedemokratičnost na temelju ovoga je notorna glupost. MOST je svojim izbornim rezultatima dobio ad-hoc odgovornost za budućnost ove države, i bez obzira na manjkavosti proceduralno-statutarnog tipa, oni se moraju ponašati kao punokrvna i etablirana stranka, homogeno, definirano i bez "soliranja". To je u ovom trenutku imperativ, kojeg očito Božo Petrov vrlo dobro razumije.

Konačno, nakon svega, Božo Petrov šalje pismo zastupnicima MOST-a u kojem daje svoje viđenje  trenutnih događanja, u kojem ponovo osuđuje političke pritiske i nemoralne ponude iz oba bloka, te poziva na zajedništvo i ustrajanje u osnovnoj ideji – reformskoj vladi.

I, što nas sada čeka? Po meni, situacija je prilično jasna. Milanović u ovom trenu ima pred sobom praktički "nemoguću misiju". Njegovih "sigurnih" 66 mandata, ako se i pojačaju kompletnom ekipom MOST-ovih disidenata, rastu na 70. Čak i kada bi Milanović vrbovao SVE preostale zastupnike, dakle 2 Bandićeva, 2 HDSSB-ova i Ivana Sinčića (!), došao bi na 75, što je i dalje 1 mandat premalo za saborsku većinu. Dakle, morao bi "uvjeriti" bar još jednog MOST-ovca ili jednog od 2 manjinska "otpadnika" koji su se usudili uskratiti svoj potpis podrške SDP-ovoj koaliciji.

Čak i kada bi mu to nekim čudom i uspjelo, zapitajmo se - tko bi zaista želio živjeti u državi koju vodi na taj način sklepana vlada? Mislim da bismo mogli zaboraviti na sve reforme, rad vlade bi se sveo na međusobna prepucavanja i ucjene, jer bi i jedna jedina ruka "protiv" u bilo kojem trenu mogla srušiti vladu i odvesti nas u nove izbore.

S druge strane, ako pretpostavimo da je preostalih 15 zastupnika MOST-a koherentno i da neće biti daljnjih osipanja, i ako preptostavimo da su oni zaista bliže desnoj, demokršćanskoj opciji, Domoljubna koalicija ima daleko lakši posao – osim podrške preostalog članstva MOST-a, treba im još samo 2 ruke. To mogu biti ruke npr. Bandićevih zastupnika (stari lisac neće propustiti omastiti brk izvršnom vlašću na državnoj razini), a mogu biti i ovo dvoje manjinaca koji su skrenuli sa “partijske linije”. Koliko god imala tijesnu većinu, takva vlada bi ipak bila puno stabilnija od one SDP-ove, pod uvjetom da MOST (p)ostane koherentna i dosljedna politička stranka kojoj će sudjelovanje u vlasti pomoći da se profilira i konsolidira.  

U svakom slučaju, za četvrtak u 10:00 sam si rezervirao mjesto pred TV-om.

Prvi potez koji MOST najavljuje za tu sjednicu, već mi se sviđa – prof. Podolnjak kao kandidat za predsjednika Sabora.

“Chapeau”, gospodine Petrov – rekao bi trener svih trenera.

4

Gospon_Fulir

"...Oprostite, ja sam puno toga pročitao i držim da dosta toga znam..."

Bedževi

Interakcija

 
UČINIO -> 74 6 12 388
PRIMIO <- 207 47 13 395

Dostignuća

Vingd 155.00
Bodovi 101.1
Analize 18 150.00
Ankete 12

Ocjene (12)


Komentari (14)


@gf, ako smo već ustvrdili da je most nehoherentan, onda ih ne možamo isti čas proglasiti političkom opcijom, aludirajući na kompaktnost i stabilnost:) a i ta 2 manjinca ne bi bila tek dva glasa, nego glasovi koji mogu oboriti vladu svaki čas, kako Dirk15 0 0 0


ste i sami rekli za slučaj sdp-ovog scenarija. možda ja malo peglam, ali analiza je brižljivo provedena korak po korak, sve logično i onda u zadnji čas logika negdje bježi:) bar po mome osjećaju... Dirk15 0 0 0


@Dirk15 - Lakse je usuglasiti i drzati pod kontrolom 2 opcije i 2 manjinca nego 7 opcija i 6 manjinaca. To je cinjenica. A pod "opcijom" mislim na preostali dio MOSTa, njih 15, koji zasad ostaju koherentni. Zakljucak analize je samo da je HDZ ... Gospon_Fulir 0 0 0


.. trenutno u dosta boljoj poziciji od SDPa. Iako, jos uvijek se toplo nadam da cemo ici na nove izbore. Zelim MOSTu vise mandata i jos jacu poziciju. Gospon_Fulir 0 0 0


@Fulir - Premijer i ministri ostavku podnose Saboru - dok nema Sabora nema je tko prihvatiti. Čak i kad je prihvate, Vlada obavlja tehničke poslovbe do imenovanja nove. Sve to vrijeme premijer i ministri ne mogu biti u Saboru. ;) Zivac 0 0 0